Hier zijn we een paar dagen na de Gamescomdie ongetwijfeld 's werelds grootste vakbeurs voor de videogamesindustrie is. WALGA was, met de steun van Awex en in samenwerking met andere regionale verenigingen en instanties, aanwezig op een nationaal paviljoen in de bedrijvenzone.
Het Belgisch paviljoen verwelkomde de grootste Waalse delegatie in zijn geschiedenis, met bijna 100 deelnemers, die een dertigtal bedrijven vertegenwoordigden (studio's, start-ups, dienstverleners) evenals een twaalftal projectleiders die gesteund werden door WALGA en Azimut. Deze laatsten konden voor het eerst hun projecten voorstellen en professionals van over de hele wereld ontmoeten.
Acht studio's stelden hun games rechtstreeks voor op het Belgisch paviljoen, terwijl tientallen andere bedrijven gebruik maakten van de ontmoetingsruimtes, in totaal honderden ontmoetingen. WALGA leden die publieke investeringsstructuren vertegenwoordigen, zoals Wallimage en ST'Art Invest, konden ook gebruik maken van de ontmoetingsruimtes om vele Franstalige Belgische studio's en potentiële internationale partners, zoals Quebec en Brazilië, te ontmoeten.
Scholen en opleidingen waren ook vertegenwoordigd, met een delegatie van de Haute Ecole Albert Jacquard, die dit najaar een recordaantal inschrijvingen verwacht, met meer dan 600 studenten in de vijfjarige bachelor- en masteropleidingen voor videogameontwikkeling. Een van de doelstellingen van Gamescom is het vergemakkelijken van de toegang tot stageplaatsen bij grote internationale bedrijven, aangezien er het komende academiejaar niet minder dan 200 plaatsen nodig zullen zijn. Met de hulp van WALGA zijn er contacten gelegd in Europa, Brazilië en Japan.
Bovendien was de WALGA-ruimte in het Belgisch paviljoen niet alleen de thuisbasis van een tiental geïncubeerde teams, maar ook van een unieke streamingstudio die de hele beursruimte besloeg. Dankzij onze leden die actief zijn op het gebied van videogamestreaming, Le Cercle des Créateurs Digitaux (Chrys Belgium en Enguy) evenals Chloé (Stream'Her) had in totaal twaalf interviews met ontwikkelaars en spelpresentaties op Twitch. In totaal was er 7,5 uur live streaming, 216 unieke kijkers en 50 nieuwe abonnees. Je kunt ze vinden op het kanaal WalgaTV.
Woensdag 21 augustus om 17.30 uur, tijdens de receptie 'Belgisch BiercaféOp het Belgisch paviljoen kregen we de kans om de cijfers voor 2023 voor de videogamesindustrie in België voor te stellen.
WALGA, dat informatie kon verzamelen van een dertigtal leden die de belangrijkste studio's in Wallonië vertegenwoordigen, maakt van Gamescom gebruik om meer gedetailleerde cijfers over ons ecosysteem te publiceren.
Hieronder vindt u de evolutie van de sector ten opzichte van 2022 met een context van de cijfers voor 2023 en de vooruitzichten voor 2024:
- Aantal bedrijven Met een dertigtal studio's en dienstverlenende bedrijven is het aantal stabiel ten opzichte van 2022. Er is een aanzienlijke groei sinds begin 2024 na de eerste overheidsfinanciering die verkregen werd in het kader van de herstelplannen, van Wallimage in Wallonië en het Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel in de Federatie Wallonië-Brussel, met een tiental nieuwe bedrijven.
- Aantal banen 268 in 2023, vergeleken met 228 het jaar daarvoor, ondanks een vermindering van ongeveer dertig banen bij Appeal, voornamelijk externe medewerkers, als gevolg van het einde van de twee grote projecten van de studio.
Overheidsfinanciering van projecten heeft ook een positief effect gehad op de werkgelegenheid, aangezien een groot deel van de uitgaven van een videogamestudio naar werknemers gaat, zowel binnen als buiten het bedrijf. De toegang tot de Tax Shelter heeft gevestigde studio's in staat gesteld nieuwe projecten te lanceren en hun productieniveaus te verhogen. Voor 2024 is meer dan de helft van de bedrijven van plan om het aantal werknemers uit te breiden, terwijl de andere helft stabiel blijft.
- Verkoopcijfers Met ongeveer 11 miljoen euro bleef het stabiel ten opzichte van vorig jaar. Met ontwikkelingscycli die twee jaar of langer duren, moeten we wachten tot het einde van dit jaar, of zelfs volgend jaar, voordat overheidsinvesteringen een impact hebben op de balansen van de studio's. In het geval van de toonaangevende Waalse studio Appeal, die werd opgekocht door THQ Nordic, wordt in de cijfers voor 2023 alleen rekening gehouden met de omzet uit diensten, aangezien de verkoop wordt gedaan door het moederbedrijf.
In 2023 werden slechts 14 nieuwe games op de markt gebracht, waarvan 4 in eigen beheer en 4 door een uitgever. De Waalse studio's willen de komende vijf jaar een vijftigtal nieuwe games op de markt brengen, wat zou moeten zorgen voor een aanzienlijke groei van de totale verkoop.
Tweederde van de studio's biedt diensten aan in onderaanneming voor derden, in België en de helft van hen internationaal, waardoor ze naast de ontwikkeling van hun eigen games ook een regelmatig inkomen hebben.
- De uitbreiding van de Schuilplaats voor videospellen heeft de eerste gevolgen gehad voor de financiering van projecten (originele creaties, coproductie en uitbesteding), maar alle spelers in de waardeketen moesten leren hoe ze de financiële stimulans moesten gebruiken. Een twaalftal studio's heeft de goedkeuring van een producent gekregen waardoor ze kunnen profiteren van de Tax Shelter, acht projecten hebben goedkeuring gekregen en vier projecten zijn gefinancierd voor een totaalbedrag van ongeveer 500.000 euro.
Voor het tweede jaar zou het bedrag aanzienlijk moeten stijgen dankzij een betere kennis van het mechanisme en de promotie die WALGA internationaal voert.
Om het bedrag dat wordt geïnvesteerd in Tax Shelter voor videogameprojecten in België te verhogen, pleit WALGA voor een herziening van de huidige uitgavenlimieten van 2,5 miljoen voor videospellen en 15 miljoen voor audiovisueel materiaal. Voor grotere bedrijven zoals Appeal in Charleroi of Larian in Gent, dat na het wereldwijde succes van Baldur's Gate 3 een studio opent in Polen zonder banen te creëren in België, zal het niveau van de subsidiabele uitgaven een impact hebben op de toekomstige productie en het aantal lokale banen.
De ontwikkeling door WALGA, met de hulp van Awex, van relaties met ecosystemen op elk continent (Quebec, Brazilië, Japan, Marokko) kan ook economische activiteit en extra banen genereren. Als er bilaterale samenwerkingsovereenkomsten worden gesloten, zal dit het gebruik van de Tax Shelter voor coproducties tussen internationale en Waalse studio's vergemakkelijken.
Voor meer informatie of om een interview aan te vragen, kunt u contact met ons opnemen via e-mail op : contact@walga.be
Royalty-vrije foto's met copyright "©WALGA".