Interview - Rablo Games lanceert zijn tweede Kickstarter!
De 20-daagse Kickstarter-campagne voor de Luikse studio Rablo Games is van start gegaan! Na eerst fondsen te hebben geworven voor Hearler's Quest in 2016, lanceert de studio een nieuwe Kickstarter voor de financiering van Joltt - Strijdzuileneen 2D-vechtspel dat we niet kunnen wachten om met vrienden te spelen.
Kom meer te weten over het project, de beweegredenen van de studio en de ontwikkeling van een Kickstarter-campagne met Pablo Coma, oprichter van Rablo Games, in ons interview.
Hoi Pablo! Kun je jezelf voorstellen en ons iets vertellen over je studio?
"Hallo allemaal, ik ben Pablo Coma, de oprichter van Rablo Games. We zijn een klein onafhankelijk gameontwikkelingsbedrijf uit de regio Luik. Het bedrijf werd opgericht kort voor de release van Zoektocht naar de genezer in 2018. In die tijd werkte ik alleen, maar begin 2020 kreeg ik gezelschap van Baptiste, die sindsdien verantwoordelijk is voor de programmering. We werkten samen aan ons tweede spel, Necro Verhaaldie afgelopen oktober werd uitgebracht. Begin 2024 is het team opnieuw uitgebreid. Clémence voegde zich bij ons om te werken aan de illustraties voor onze toekomstige projecten. Ik houd het team graag op een menselijke schaal en ik denk dat 3 mensen een goed aantal is in deze moeilijke tijden voor onze sector". - Pablo
Kun je ons iets vertellen over het spel dat je momenteel aan het ontwikkelen bent? Joltt - Strijdzuilen ? Het is eens wat anders dan de RPG's die we gewend zijn te spelen bij Rablo Games!
"Ja, we zijn helemaal uit onze comfortzone! Joltt - Strijdzuilen is een minimalistisch 2D vechtspel waarin tovenaars op pilaren hun tegenstanders moeten uitschakelen door magische projectielen op elkaar af te vuren. Het doel is om het spel zo toegankelijk mogelijk te maken, zelfs voor degenen die nieuw zijn in vechtspellen. Er zijn geen handgevechten, geen ingewikkelde combo's om te onthouden en alle projectielen worden afgevuurd met een druk op de knop, soms met een richting. Een enkele treffer resulteert direct in het verlies van de ronde.
In werkelijkheid, Joltt - Strijdzuilen is een spel dat ik begon te ontwikkelen in 2015, aan de kant van Zoektocht naar de genezer. Tegen die tijd had ik al een speelbaar prototype gemaakt, met pixel art rendering. Ik werkte er van tijd tot tijd aan om mijn gedachten te verzetten. Ik hou van vechtspellen en ik had veel plezier in het werken aan dit project, het creëren van nieuwe personages en het uitproberen van de gameplaymogelijkheden die voortkwamen uit elk ietwat excentriek ontwerp dat in mijn hoofd opkwam. Na tien jaar ontwikkeling en een complete herziening van de graphics van het spel, kon ik het stap voor stap doen, Joltt een punt heeft bereikt waarop we erover kunnen communiceren en het aan spelers kunnen laten zien. We hebben zelfs voorgesteld een Steam-demo tegelijk met de lancering van de crowdfundingcampagne. - Pablo
9 jaar na de Zoektocht naar de genezerMet dit nieuwe spel hebben jullie besloten om terug te gaan naar Kickstarter. Waarom start je een crowdfundingcampagne? Wat zijn je belangrijkste doelen? Om aan de residentie te werken? En in welk stadium bevindt het zich?
"Een Kickstarter-campagne is niet alleen een manier om een deel van de ontwikkeling van een spel te financieren, maar ook en vooral een manier om mensen over het spel te laten praten en een community eromheen op te bouwen. Het dwingt ons om onze marketing te pushen en zoveel mogelijk over het project te communiceren. Joltt is heel lang verborgen gebleven en het is een heel 'niche'-spelconcept, waarvoor we nog geen community-followers hebben. Dit is een kans voor ons om de interesse van het publiek te peilen en te zien of we die niche kunnen vinden. Natuurlijk hopen we ook te kunnen profiteren van een kleine financiële impuls waarmee we de singleplayer-modi in het spel kunnen implementeren." - Pablo
Kun je ons een paar tips geven over hoe je een Kickstarter-campagne voorbereidt?
"Ik ben hier geen professional in, maar dit is het advies dat ik zou geven:
Niet 100% afhankelijk zijn van Kickstarter-financiering om het spel te ontwikkelen. Als je de hele ontwikkeling van het spel probeert te financieren met Kickstarter-donaties, vraag je waarschijnlijk om een kolossaal bedrag dat waarschijnlijk niet wordt gehaald. Naar mijn mening is het essentieel om andere financieringsbronnen te vinden om het gevraagde bedrag te verlagen.
Wees eerlijk. Ik denk dat potentiële geldschieters gevoelig zijn voor een project dat wordt uitgevoerd door een persoon of een team dat ze kunnen vertrouwen. Het is beter om op alle niveaus transparant te zijn.
Aarzel niet om een beroep te doen op je familie en vrienden, vooral aan het begin van de campagne. Er zijn enorm veel spellen die financiering zoeken op Kickstarter, dus er is veel concurrentie. Hopen om een doel te bereiken, zelfs een klein doel, alleen met donaties van vreemden is in het beste geval erg optimistisch, in het slechtste geval compleet illusoir. Je eerste donateurs zullen waarschijnlijk je vrienden en familie zijn.
Een crowdfundingcampagne moet je niet alleen zien als een kans om geld te ontvangen, maar ook als een marketingkans. Dit vereist echter een enorme hoeveelheid communicatiewerk van jouw kant. - Pablo
Het eerste niveau is € 3.000 en het hoogste is € 20.000! Met elk level dat je haalt, ontgrendel je een nieuwe modus, een nieuwe uitdager en meer. Maar hoe zit het met gemeenschapsdoelen?
"Dit zijn eigenlijk afzonderlijke doelen. Dus elk stretchdoel wordt geïmplementeerd, net als elk gemeenschapsdoel. Laten we zeggen dat alle stretchdoelen worden gehaald (daar zijn we het over eens, dat is erg optimistisch ^^'), dan implementeren we 2 nieuwe personages en 3 nieuwe achtergronden." - Pablo
Welke beloningen zouden lezers overhalen om een donatie te doen? ?
"We hebben geprobeerd voor elk wat wils te bieden zonder tientallen beloningen aan te bieden. Kickstarter raadt tussen de 3 en 10 aan, en wij hebben er 8 gekozen.
Omdat het spel gebaseerd is op een vrij eenvoudig concept, bieden we het aan voor een relatief lage prijs van €7. Omdat het een spel voor meerdere spelers is, bieden we bij het prijspunt van €25 twee sleutels voor het spel aan, zodat je met je vrienden kunt spelen. Op het moment van schrijven is deze beloning het meest succesvol. In de hogere niveaus bieden we fysieke beloningen aan, omdat Kickstarter-gebruikers daar erg aan gehecht zijn. Deze variëren van een bedankkaartje tot een collector's boxed versie van het spel, gelimiteerd tot 100 exemplaren en gesigneerd door het ontwikkelteam. Tot slot kun je op de laatste twee niveaus deelnemen aan de ontwikkeling van het spel. Hetzij door een element van de setting te ontwerpen, hetzij door de stem van een van de personages in het spel te spelen. Dus we duimen dat de mensen die voor deze beloning kiezen een coole stem hebben! ^^'" - Pablo
Maar er zijn ook andere 'gratis' manieren om ons te steunen. In feite is dit de basis van de Community Goals, die ook specifieke beloningen vrijspelen. Er zijn er drie.
De laatste stelt voor om ons te joinen op de Rablo Games Discord (https://discord.gg/jzR7YXv6Z3), bijvoorbeeld om ons feedback te geven op de demo van Joltt - Strijdzuilen als je de kans hebt gehad om het uit te proberen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon meedoen om hallo te zeggen ^^' " - Pablo